Skip to main content

Ενεργειακή Κρίση … Από το πρόβλημα στην πράξη

1 Μαΐου 2023
Ενεργειακή Κρίση … Από το πρόβλημα στην πράξη

Τα τελευταία δύο χρόνια, η παγκόσμια κοινότητα, μετά την πανδημία του κορωνοϊού βρέθηκε αντιμέτωπη με ένα νέο ζήτημα: την ενεργειακή κρίση. Πρόκειται για τη δυσκολία κάλυψης των ενεργειακών αναγκών, καθώς υπάρχει αναντιστοιχία προσφοράς και ζήτησης, με συνεπακόλουθη την αύξηση της μέσης τιμής της ενέργειας.

Οι περισσότεροι αναγνωρίζουν ως βασικό αίτιο τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο που ξέσπασε τον Φεβρουάριο του 2022, με αποτέλεσμα την αδυναμία πρόσβασης σε φυσικό αέριο. Ωστόσο, τα αίτια ανάγονται και σε άλλους παράγοντες. Ενδεικτικά, η αύξηση της τιμής του πετρελαίου ήταν αποτέλεσμα της τεχνητής έλλειψης που προκάλεσαν οι πετρελαιοπαραγωγοί στη Σαουδική Αραβία. Είχαν μειώσει την παραγωγή τους, προκειμένου να αυξήσουν την τιμή πετρελαίου, όπως ορίζει ο κανόνας της αγοράς περί ζήτησης και προσφοράς . Η πραγματική «ρίζα», όμως, του προβλήματος εντοπίζεται στην υπερεκμετάλλευση και εξάντληση των φυσικών πόρων του πλανήτη.

Αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης ήταν, όπως αναφέρθηκε, η αύξηση της τιμής της ενέργειας, με άμεση επίπτωση την αύξηση της τιμής των προϊόντων. Ο μέσος καταναλωτής βρέθηκε αντιμέτωπος με αύξηση τιμής στο ρεύμα, στις μετακινήσεις, αλλά και στις αγορές του. Ακόμα και τα κράτη, όμως, όπως η Κίνα και οι Η.Π.Α. θορυβήθηκαν, καθώς επιζητούσαν τρόπους να καλύψουν τις ενεργειακές τους ανάγκες. Στις προτάσεις τους περιλαμβἀνονταν περιοδικές διακοπές ρεύματος, ακόμα και συστάσεις για «συχνά κρύα ντους και όχι μπάνια», όπως δήλωσε Γερμανός βουλευτής στην αρχή της χρονιάς.

Πρόκειται, λοιπόν, για ένα κρίσιμο φαινόμενο, που εντείνεται στη σημερινή εποχή και δεν φαίνεται να υπάρχει λύση. Ή μήπως κάτι τέτοιο δεν ισχύει;

Στις 4 Μαρτίου, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα φιλοξένησαν το 8ο Μαθητικό Συμπόσιο Γυμνασίων Αττικής του Δικτύου Συνδεδεμένων Σχολείων της Unesco. 150 μαθητές υπό τη συνοδεία 32 εκπαιδευτικών από 15 σχολεία συνεργάστηκαν και τοποθετήθηκαν στο ζήτημα της ενεργειακής κρίσης, διατρανώνοντας το μήνυμα «νιώθω, μαθαίνω, ενεργώ». Οι μαθητές, οργανωμένοι σε επιτροπές, παρουσίασαν σε ολομέλεια τρόπους αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης. Σε επίπεδο κρατών, επικράτησε η άποψη ότι πρέπει να μεθοδευθεί η στροφή σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Να θεσμοθετηθεί η χρήση εναλλακτικής ενέργειας και να δοθούν κίνητρα σε εταιρείες, βιομηχανίες, επιχειρήσεις και πολίτες, ώστε να οδηγηθούν σε πιο βιώσιμες λύσεις. Εξίσου σημαντική είναι και η ευαισθητοποίηση μέσω της ενημέρωσης των πολιτών. Από την άλλη πλευρά, και τα ίδια τα άτομα πρέπει να δραστηριοποιηθούν και να αναλάβουν την ευθύνη τους. Απλές πράξεις, όπως να κλείνουμε τα φώτα, όταν δεν βρισκόμαστε σε ένα δωμάτιο ή να αποσυνδέουμε τις συσκευές από τις πρίζες, όταν δεν τις χρησιμοποιούμε, ακόμα και η επιλογή ηλιακού θερμοσίφωνα μπορούν να βάλουν ένα λιθαράκι στην αντιμετώπιση της κρίσης.

Ίσως, λοιπόν, η λύση δεν βρίσκεται μακριά, αλλά στις προτάσεις των παιδιών, που θα κληρονομήσουν αυτόν τον κόσμο και θα φέρουν την αλλαγή που χρειάζεται.

Από το μαθητή της Γ’ Γυμνασίου, Βασίλη Δαλγιαννάκη