Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η αναγνώριση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπό μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστότοπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.
Το καλοκαίρι του 2022 ο πρίγκιπας της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια που έχει δει ο σύγχρονος κόσμος. Μέρος του πλάνου «απεξάρτησης» της οικονομικής ευημερίας της χώρας αυτής από την εξαγωγή πετρελαίου αποτελεί ένα έργο πεντακοσίων δισεκατομμυρίων δολαρίων Αμερικής το Νeom. Το έργο αυτό έχει «ταρακουνήσει» όλο τον σύγχρονο κόσμο. Λέγεται επίσης, ότι θα αυξήσει το ετήσιο εισόδημα και τον ολικό πλούτο της χώρας αυτής κατά 48 δισεκατομμύρια. Το έργο αυτό αποτελείται από τρία μεγάλα άλλα έργα. Ένα εξ αυτών είναι το «The LINE». Ένας εκτενής «ουρανοξύστης» 500 μέτρων σε ύψος και 170 χιλιομέτρων σε μήκος, θα αποτελέσει την μεγαλύτερη αυτόνομη πόλη που ο άνθρωπος έχει ποτέ αντικρίσει.
Το Τhe Line θα διασχίζει έναν ολόκληρο «νομό» της Σαουδικής Αραβίας, μια άγονη έρημο που κυριαρχούν αντίξοες συνθήκες. Μέσα λοιπόν σε αυτό το αφιλόξενο περιβάλλον θα χτιστεί μια υπερσύγχρονη πόλη με υψηλά παγκόσμια πρότυπα που θα της δίνουν ένα ιδιαίτερο κάλλος. Παρά των εξωτερικών συνθηκών, το εσωτερικό περιβάλλον θα είναι πλήρως ελεγχόμενο. Η πόλη θα τροφοδοτείται από ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται αμιγώς από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως ηλιακά πάνελ απλωμένα σε όλο το μήκος των τοίχων του κτίσματος. Η «γραμμή» θα είναι μια κλειστή κοινωνία. Δεν θα χρειάζεται απολύτως καμία εξωτερική ανατροφοδότηση υλικών, πρώτων υλών ή και εξοπλισμού. Όλα θα κατασκευάζονται ή θα παράγονται μέσα εκεί.
Όλα αυτά όμως, εκτός από συναρπαστικά σχέδια και ιδέες είναι πραγματικά υλοποιήσιμα, όπως η χώρα και ο παγκόσμιος τύπος αναφέρουν. Μαζί με αυτή την ιδέα της κλειστής, αυτόνομης και συνεχώς αναπτυσσόμενης κοινωνίας, συνοδεύονται κάποια από τα πιο εξελιγμένα και αναλυτικά τεχνικά και αρχιτεκτονικά σχέδια της εποχής μας. Όλο το κτίσμα του «The line» θα περικλείεται από έναν ανθεκτικό και αυτοκαθαριζόνενο φλοιό από γυαλί που θα δρα ταυτόχρονα και ως ηλιακό πάνελ για την τροφοδοσία του με ηλεκτρικό ρεύμα, αρκετό για να την διατηρήσει. Λόγω όμως του εξωπραγματικού μεγέθους του, λήφθηκαν και μέτρα βιώσιμης υλοποίησης του. Για παράδειγμα, δεν θα είναι ένα γιγαντιαίο κομμάτι κτηρίου, αλλά πολλά μικρότερα, διαφορετικές πόλεις, που θα συνεργάζονται μεταξύ τους, θα ανταλλάσσουν υλικά και όλα αυτά με την βοήθεια μιας εξελιγμένης τεχνητής νοημοσύνης.
Αλλά το πιο συναρπαστικό απ’ όλα είναι η μεταφορά των πολιτών. Αναλογιζόμενος κάποιος το μέγεθος αυτής της κατασκευής, θα διερωτηθεί, πώς άραγε θα μπορούν οι άνθρωποι να μετακινούνται από ένα κομμάτι της πόλης σε ένα μακρινό άλλο. Η Σαουδική Αραβία, λοιπόν, έχει σχεδιάσει το πιο συναρπαστικό σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς. Λόγω του ίσιου σχήματος του κτηρίου, θα δημιουργηθεί ένα εξελιγμένο σύστημα «μετρό» που θα πηγαίνει κάποιον από το ένα άκρο της πόλης στο άλλο, όλα τα 170 χιλιόμετρα, σε μόλις 20 λεπτά. Φυσικά τo the line, μια και λειτουργεί αμιγώς ηλεκτρικά, η μετακίνηση των πολιτών σε κοντινά σημεία θα επιτυγχάνεται με συστήματα πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων, για την προώθηση ενός καθαρού περιβάλλοντος από τους σχεδιαστές του έργου. Και όλα τα απαραίτητα μαγαζιά και υπηρεσίες, θα βρίσκονται κοντά στις κατοικίες, διασκορπισμένα ανάλογα έτσι ώστε να απαιτείτε μόνο ένας περίπατος πέντε λεπτών για να φτάσεις εκεί.
Όπου όμως υπάρχει φως, υπάρχει και μια σκιά που ελλοχεύει. Ενώ όλα όσα έχουν αναφερθεί, ακούγονται πολύ καλά και όντως μπορούν να αναπτύξουν την κοινωνία και να την μυήσουν στην σύγχρονη τεχνολογία, υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι και πτυχές του θέματος, που χωρίς την σωστή έρευνα και αντιμετώπιση μπορούν να οδηγήσουν σε ολέθριες συνέπειες. Για παράδειγμα, σοβαρό θέμα είναι η αστυνόμευση. Άμα δεν είναι προσεκτική και πλήρης, μια και αναφερόμαστε σε ένα τελείως νέο κοινωνικό περιβάλλον, η νεοσύστατη αυτή κοινωνία μπορεί να οδηγηθεί στα όρια κατάρρευσης. Όπως επίσης, αν αυτή η τεχνητή νοημοσύνη που θα λειτουργεί την πόλη, δεν έχει κωδικοποιηθεί πλήρως και έχει κενά ασφαλείας, τότε μπορεί να πέσει θύμα διαδικτυακών κλοπών και γίνει φανερός ο κώδικας της. Τότε η πόλη δεν θα μπορεί να λειτουργήσει, θα απενεργοποιηθεί.
Όμως, την σήμερον ημέρα, λόγω του άκρατου ανταγωνισμού των πολιτικών με τα κράτη όλου του κόσμου, πολλοί θεωρούν το έργο αυτό, μια προσπάθεια εντυπωσιασμού του δυτικού κόσμου, για να επενδύσει σε αυτό. Το έργο αυτό, λόγω των υλικών που θα χρειαστεί για να κατασκευαστεί, θεωρείται αδύνατο. Μεταξύ των μέσων μαζικής ενημέρωσης διακρίνεται μια λογομαχία ανάμεσα σε αυτούς που θεωρούν το the line ως εφικτό μέλλον και αυτούς που το θεωρούν ανούσια σπατάλη χρόνου και χρημάτων εκ μέρους της χώρας αυτής που επιδιώκει μόνο εντυπωσιασμό. Όπως άλλωστε έχει ήδη συμβεί, μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και Ηνωμένων Αραβικών Εθνών, για παράδειγμα, όλες εργασίες έχουν διακοπεί μετά την προσπάθειά τους να κτίσουν τον ψηλότερο ουρανοξύστη του κόσμου.
Παρ όλα αυτά, η Σαουδική Αραβία δεν παύει να μας εκπλήσσει με τα μεγαλεπήβολα σχέδιά της. Μόλις λίγους μήνες πριν, δημοσιεύθηκαν φωτογραφίες ενός νέου εργοταξίου, στην μέση της ερήμου, όπου σκάβεται μια «τάφρος» σε σχήμα γραμμής, παραπέμποντας στο the line, Αυτό όπως θα πουν κάποιοι είναι η απόδειξη ότι η χώρα αυτή έχει πραγματικό στόχο να δημιουργήσει την κοινωνία του μέλλοντος, ενώ άλλοι υποθέτουν πως είναι απλά μόνο η αρχή ενός αδύνατου έργου που έχει μόνο σκοπό να κινητοποιήσει τον δυτικό κόσμο και τους επενδυτές.
Το μέλλον του έργου αυτού είναι αβέβαιο, και ως προς την ευημερία του και ως προς την ολοκλήρωσή του. Πολλά μέτρα σμίκρυνσής του, πάντως, έχουν ληφθεί, όπως για παράδειγμα να χτιστεί σε κομμάτια, και να επεκτείνεται όσο το απαιτούν οι συνθήκες στο μέλλον. Ένα είναι το βέβαιο όμως, όπως άλλωστε έχει τονίσει και ο Σωκράτης: «Ένα ξέρω, ότι δεν ξέρω τίποτα». Το έργο αυτό, όπως και η πρόοδος του είναι κρατικά στοιχεία που δεν θα μάθουμε, μάλλον ποτέ. Οπότε, ό,τι λέμε, είναι απλά μια εικασία.
Από το μαθητή της Γ’ Γυμνασίου, Γρηγοριάδη Σπύρο
20 Μαρτίου 2024
LA RHÉTORIQUE… EN FRANÇAIS!
12 Φεβρουαρίου 2024
«Φίλαθλοι, όχι οπαδοί!»: Η D-ική μας φωνή κατά της οπαδικής βίας
12 Φεβρουαρίου 2024
Οπαδική βία: Ένα χρονογράφημα 40 χρόνων βιαιοτήτων
8 Φεβρουαρίου 2024