Skip to main content

Ανακαλύπτοντας την Ασφάλεια: Οι Καινοτομίες που Κάνουν την Οδήγηση Ασφαλέστερη 

2 Απριλίου 2025
Ανακαλύπτοντας την Ασφάλεια: Οι Καινοτομίες που Κάνουν την Οδήγηση Ασφαλέστερη 

Τα χαρακτηριστικά ασφαλείας ενός αυτοκινήτου δεν είναι τόσο ορατά και ελκυστικά όσο άλλα χαρακτηριστικά, αλλά παρόλα αυτά έχουν έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην επιτυχία κάθε οχήματος, καθώς κανείς δεν θέλει να αγοράσει ένα αυτοκίνητο χωρίς ασφάλεια για την καθημερινή του οδήγηση. Σήμερα, οι άνθρωποι είναι πιο προβληματισμένοι για την ασφάλεια του αυτοκινήτου τους από ποτέ. 

Στις προηγούμενες δεκαετίες, η βιομηχανία αυτοκινήτων έχει επιδείξει σημαντική βελτίωση στις μετρήσεις και τα χαρακτηριστικά ασφαλείας των αυτοκινήτων για τους επιβάτες τους αλλά και για τους πεζούς. Επιπλέον, σήμερα οι εξετάσεις ασφάλειας αυτοκινήτων αξιολογούν τα οχήματα μέσω δοκιμών σε πολλαπλούς παράγοντες ασφαλείας. Τα χαρακτηριστικά ασφαλείας που υπάρχουν σήμερα μπορεί να χωριστούν σε δύο τύπους, τα ενεργά χαρακτηριστικά ασφαλείας και τα παθητικά χαρακτηριστικά ασφαλείας. Μπορούμε να κατανοήσουμε ότι η ενεργητική και η παθητική ασφάλεια στα αυτοκίνητα είναι ένα σημαντικό φαινόμενο στην σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία, γιατί κρίνουν την ασφάλεια ενός αυτοκινήτου. Τι είναι λοιπόν η ενεργητική ασφάλεια στα αυτοκίνητα; Τα ενεργά χαρακτηριστικά ασφαλείας μειώνουν την πιθανότητα ατυχημάτων προειδοποιώντας τον οδηγό ή βοηθώντας τον να ελέγξει το αυτοκίνητο. Διάφορα ενεργά χαρακτηριστικά ασφαλείας ενσωματώνονται στα αυτοκίνητα που διατίθενται σήμερα. Αυτά τα συστήματα είναι πάντα ενεργά κατά την οδήγηση. Οι τύποι των ενεργών χαρακτηριστικών ασφαλείας είναι οι εξής: 

“Αντιμπλοκάρισμα” φρένων (ABS): Το ABS αποτρέπει τα ελαστικά του οχήματος από το να μπλοκάρουν όταν εφαρμόζονται τα φρένα. Αν τα ελαστικά μπλοκάρουν όταν ο οδηγός εφαρμόζει τα φρένα, αυτό μπορεί να προκαλέσει ζημιές με δύο τρόπους. Κατ’ αρχάς, η ξαφνική κίνηση σταμάτημα μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα φρένα και σε άλλες εξαρτήσεις του αυτοκινήτου, ενώ η ξαφνική αλλαγή της ταχύτητας μπορεί να βλάψει και τους επιβάτες.  

Ηλεκτρονικός έλεγχος σταθερότητας (ESC): Το ESC είναι μια υπολογιστική τεχνολογία που εντοπίζει τις αλλαγές τριβής μεταξύ του αυτοκινήτου και του δρόμου. Ενεργοποιεί αυτόματα τα φρένα για να βοηθήσει τη διαδικασία του τιμονιού. Αυτό συμβαίνει, όταν ο οδηγός χάνει τον έλεγχο του τιμονιού.  

Προσαρμοσμένος Αυτόματος Οδηγός Ταχύτητας (ACC): Ο προσαρμοζόμενος αυτόματος ταχύμετρο είναι ένα σύστημα βασισμένο σε αισθητήρες που μειώνει και αυξάνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου εντός ενός καθορισμένου εύρους, για να διατηρήσει απόσταση ασφαλείας από άλλα οχήματα στο δρόμο (συνήθως σε αυτοκινητόδρομο).  

Σύστημα Παρακολούθησης Πίεσης Ελαστικών (TPMS): Το σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών είναι ένα ηλεκτρονικά εγκατεστημένο σύστημα που ανιχνεύει την πίεση του αέρα μέσα στα ελαστικά του αυτοκινήτου σε πραγματικό χρόνο.  

Προειδοποίηση Απομάκρυνσης Λωρίδας: Το σύστημα προειδοποίησης απομάκρυνσης λωρίδας προειδοποιεί τον οδηγό αν το όχημα αρχίσει να κινείται έξω από την περιοχή της λωρίδας του.  

Οθόνη Ανάγνωσης Εμπρός (HUD): Η οθόνη ανάγνωσης εμπρός είναι μια μικρή διαφανής γυάλινη οθόνη που λειτουργεί ως οθόνη, η οποία είναι τοποθετημένη στο ταμπλό με άνετη απόσταση από τον οδηγό.  

Συστήματα Όρασης Νύχτας (NVS): Το σύστημα όρασης νύχτας παρέχει πληροφορίες για την περιοχή πέρα από το όριο των φώτων. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί θερμογραφικές κάμερες, οθόνη HUD, υπέρυθρες ακτίνες και άλλες τεχνολογίες για να ανιχνεύσει την πληροφορία. 

Παθητική ασφάλεια αναφέρεται σε όλα τα μέτρα που αποσκοπούν στη μείωση ή αποφυγή του κινδύνου τραυματισμού σε περίπτωση ατυχήματος. Ένα χαρακτηριστικό παθητικής ασφάλειας είναι αυτό που παραμένει αδρανές μέχρι να ενεργοποιηθεί.  

Παρόλα αυτά, φανταστείτε ότι κάθε δεκατρία λεπτά, κάποιος στις ΗΠΑ πεθαίνει σε ένα τροχαίο ατύχημα και κάθε δέκα δευτερόλεπτα κάποιος τραυματίζεται. Τα τροχαία ατυχήματα στις ΗΠΑ προκαλούν περίπου 41.000 θύματα ετησίως. Ως αποτέλεσμα, πάνω από 3 εκατομμύρια τραυματισμοί συμβαίνουν κάθε χρόνο (στις ΗΠΑ).  

Σύμφωνα με μια μελέτη του περιοδικού Forbes, οι τεχνολογίες ενεργής ασφάλειας υπολογίζεται ότι έχουν μειώσει τη θνησιμότητα σε τροχαία ατυχήματα κατά 30%. Έτσι, παρατηρούμε ότι οι πρόοδοι στην τεχνολογία ασφαλείας των οχημάτων μπορούν να εξαλείψουν τα τροχαία ατυχήματα. Ένα άλλο δεδομένο ανακοίνωσε τον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στις ΗΠΑ το 2021, που ήταν συγκλονιστικό. Η Εθνική Υπηρεσία Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) ανακοίνωσε ότι υπήρχαν 42.915 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021, μόνο στις ΗΠΑ. Μέσος όρος 117 θύματα την ημέρα, που είναι ο υψηλότερος συνολικός αριθμός εδώ και 16 χρόνια. Έτσι, παρά την αύξηση της τεχνολογίας και τη συνεισφορά της στην ενεργή και παθητική ασφάλεια των αυτοκινήτων, τα τροχαία ατυχήματα αυξάνονται κάθε χρόνο. Δυστυχώς, αυτό συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι οδηγούν όλο και πιο επικίνδυνα σήμερα και τα συστήματα ασφαλείας των αυτοκινήτων δεν μπορούν πάντα να τους σώσουν. Αυτό πρέπει να αλλάξει και όλοι μας θα πρέπει να είμαστε πιο αλτρουιστές όταν οδηγούμε. Τα δεδομένα από τη NHTSA και αρκετές άλλες μελέτες σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν δείξει ότι το 90% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος του οδηγού. Είναι ένα ανησυχητικό γεγονός ότι ενώ η τεχνολογία ασφαλείας των αυτοκινήτων έχει βελτιωθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες με την άνοδο των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS), ωστόσο η κοινότητα των οδηγών έχει αρκετές δυσκολίες που πρέπει να βελτιωθούν άμεσα. Συμπερασματικά, η ασφάλεια των αυτοκινήτων θα συνεχίσει να εξελίσσεται, όμως, ακόμη και με τη βοήθεια της τεχνολογίας, η βελτίωση της παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας στα οχήματα δεν σταματά να είναι η πιο δύσκολη αποστολή της αυτοκινητιστικής βιομηχανίας και γι’αυτό πρέπει όλοι μας να είμαστε πλήρως ευαισθητοποιημένοι σχετικά με αυτό το θέμα. 

 Νίκος Κορακιανίτης ΛΑ4